söndag 25 maj 2014

Suzuki MC världens Citoën?


 Suzuki DR 2003 vilka gått några tusen mil i Afrika utan problem


60 år av egensinniga motorcyklar
udda hojar Vattenbufflar, wankelmotorer och udda sportmaskiner. Suzuki har ständigt valt egna och nya vägar. Nu fyller den välkända japanen 60 år som mc-tillverkare.
Suzukientusiasten Jörgen Gertsson tycker att märket är motorcykelvärldens Citroën – ett innovativt företag som gått sina egna vägar. Hemma i garaget har han hela tio motorcyklar med Suzuki-loggan på tanken. Mest är det maskiner från 1970-talet, men även några från decenniet därpå.
– Jag har aldrig ägt något annat mc-märke. Från början blev jag influerad av min storebror som körde Suzuki och när min son långt senare köpte motorcykel kan du ju tänka dig vilken hoj det blev. Det är nog genetiskt nedärvt, skrattar Jörgen Gertsson, som är distriktsombud för Classic Suzuki Club Scandinavia.

Fabrikens historia började dock inte alls med motorcyklar, utan med vävstolar. Sådana satte Michio Suzuki igång att tillverka redan 1909. Affärerna gick bra men efter andra världskriget blev siden en bristvara och produktionen gick ned, varpå den driftige Suzuki i stället växlade om till jordbruksmaskiner – samt tvåhjulingar. Den första presenterades i början av 1950-talet och var en trampcykel med en liten påhängsmotor. I maj 1954 visade företaget upp sin första riktiga motorcykel, den nätta och stilfulla Colleda som snart byggdes i en tävlingsversion.
Under det tidiga 1960-talet knöt Suzuki till sig DDR-avhopparen Ernst Degner, en innovativ tvåtaktsexpert som hade jobbat för östtyska MZ och snabbt fick snurr på japanernas motorer. Fabriken nådde stora framgångar på tävlingsbanorna och tillverkade samtidigt sportiga tvåtaktare för vanligt folk, som T20 Super Six och T500.
– Suzuki har alltid varit innovativt och hållit sig tekniskt långt framme. T20 Super Six var sexväxlad och hade separat oljesmörjning medan GT 750 var den första vätskekylda japanska motorcykeln för gatubruk, berättar Jörgen Gertsson, som själv äger tre exemplar av den sistnämnda modellen.
På grund av just vätskekylningen fick GT 750 smeknamnet ”vattenbuffeln”. Det var en rejäl trecylindrig tvåtaktare som kom ut på marknaden 1972 när de flesta andra tillverkare hade gått över till fyrtakt.
Men Suzuki gav sig inte, fortsatte på sin egen väg och satsade därtill på motorcyklar med wankelmotorer. Som nästan ingen ville köpa.
Det var bara att krypa till korset och göra som alla andra. Fast inte riktigt. Sedan 1980-talet har Suzuki då och då slagit till med nyskapande modeller, som muskelmaskinen Katana, sporthojen GSX-R 750 och racertourern Hayabusa.
Inför jubileumsåret presenterade fabriken en ny variant av den smidiga äventyrsmaskinen V-Strom 1000, som utgör en egen liten kategori mittemellan de stora och de mindre i klassen.
Ganska typiskt Suzuki.

Skrivet av 
ROBERT LAGERSTRÖM

Fakta | Några av modellerna genom åren
Suzuki Colleda, från 1954.
Suzuki T 500, 1967.
Suzuki GSX 1100 Katana, 1980.
Suzuki B-King, 2007.
Suzuki GSX R 1300 Hayabusa, 1999.

Källa SVD  2014.