fredag 31 januari 2014

Ett annorlunda och mycket lyckat inslag på MC-mässan 2014 i Göteborg






Den 23-26 januari visade vi upp Dalsland på MC-mässan i Göteborg
Att visa upp sig i ett nytt sammanhang och för en ny målgrupp – det var en av tankarna med att Dalsland skulle delta på MC-mässan. Inom ramen för DTABs MC-projekt marknadsförde vi förra helgen Dalsland som MC-vänlig destination. Tillsammans med Biker’s Stop och två turistdestina-tioner från södra Sverige delade vi på en monteryta på 10 x 2 m. 

Ett perfekt samarbete som gav tyngd
I vår monter hade vi stor kompetens från tre olika områden: Dels fanns här Stefan Albrekt från Biker’s Stop med sitt helhetstänk och sin kunskap om mc-turism, sedan hade vi med oss Ronnie Åkerstedt från Visit Trollhättan-Vänersborg som inte bara kan turism utan även kör MC själv och är mycket engagerad i klubben Trestad Dals MC Seniorer. DTAB fick stå för Dalslandstänket och komplettera de andra två med kunskap om bl a landskapets boende- och aktivitetstutbud. Vi gav liksom tyngd åt varandra och bildade en mycket kunnig helhet. 

Målgruppen… eller snarare målgrupperna
För min del var det ett helt överväldigande möte med vår nya målgrupp. Snacka om mångfacetterad! Unga killar, medelålders damer, rock’n roll-snubbar i pensionsåldern, herrar i kostym och biker-chicks i alla åldrar. Publiken hade en bredd utan dess like. Men en sak hade alla gemensamt: de gillar motorcyklar och de gillar roliga, vackra vägar.

 
Initirerade samtal om mc vägar


Dalsland är helt rätt och välkänt!
Till skillnad från andra svenska mässor (t ex TUR) verkar MC-mässans besökare känna till Dalsland. Många fick ett igenkännande leende på läpparna när de passerade vår monter. Så vackert! Och vilka vägar! – var de kommentarerna vi fick allra mest. Nästan hela tiden stod det folk framför de kartor som vi hade satt upp och diskuterade olika turer – många hade redan varit hos oss med MC – och de ville komma fler gånger. Brudfjällsvägen kände nog nästan alla till som vi pratade med J

En mycket tacksam målgrupp
Det enda vi gjorde var att trycka upp en enkel karta med tre turförslag och fyra bra erbjudanden på boenden där man är medveten om MC-turistens önskemål och behov. Våra monterbesökare var helt lyriska över att vi hade ansträngt oss, att vi tänkte på just dem och att vi hade ett speciellt anpassat kartmaterial. Vi fick så mycket uppmärksamhet och beröm – jag har aldrig varit med om så mycket positiv feedback på en mässa.

Vi tänker helt rätt
Våra 600 broschyrer tog slut, de 600 Dalslandskartor med. Vi delade även ut alla 400 ex av vårt särtryck med turförslag och vi lämnade nog inte ut en enda av dessa 400 blad utan diskussion. Vi frågade och diskuterade, gav tips och tog emot förslag – närkontakt med en för oss hittills ganska anonym målgrupp med hjälm på två hjul helt enkelt. Kontentan av alla dessa samtal och möten är att det vi gör är enormt uppskattat och precis det som efterfrågas. Till och med vårt tänk att få MC-folket att paddla och fiska är helt rätt. Många uttryckte en önskan om att stanna längre och kombinera turerna med andra aktiviteter.
 
Många som vill veta mer