torsdag 14 juni 2012

Älvdalen - Falun, tur & retur på Kopparleden

Falu Kopparlgruva - världsarvet
Idag hade jag ett inbokat möte på Region Dalarna och givetvis tog jag motorcykeln på Kopparleden till Falun - tur & retur!
Vädret kanske inte har varit det bästa men det spelar ingen roll, att köra motorcykel ger mig tid att reflektera och fundera. Blir det tråkigt brukar jag sjunga någon favoritlåt "i hjälmen" - det är bra akustik där:-)
Totalt är det 130 km från Älvdalen till Falun och fin asfalt hela vägen. Ännu har det inte kommit så många turister på vägarna men det blir fler och fler husbilar.
Jag slås av hur landskapet förändras mellan Älvdalen och Falun. Från Falun med all kultur som präglar världsarvs-staden till Siljansbygden och upp till "vår natur" i Älvdalen som är vild och vacker - häftigt!
Skulle jag beskriva alla smultronställen som finns längs Kopparleden mellan Älvdalen och Falun skulle jag få skriva i en evighet :-)  Idag väljer jag att skriva om ett riktigt smultronställe där man kan värma sig en dag som denna: Fricks konditori i Rättvik.
Ett smultronställe på Kopparleden för dig som gillar fika - Fricks konditori
Mycket godsaker finns det att välja på för den som gillar fika
Efter en god kopp kaffe fortsatte jag hemåt på Kopparleden mot Älvdalen igen. Det lär bli fler turer (och fler smultronställen längs Kopparleden) under sommaren - håll utkik här på Kopparledens blogg!
//Karin Hellström,
Näringslivssamordnare på Älvdalens kommun .
(kör en Suzuki 650)

ps. Du gillar väl Kopparleden på Facebook? https://www.facebook.com/Naringsliv.alvdalen#!/Kopparleden ds.