Suzuki DR 2003 vilka gått några tusen mil i Afrika utan problem |
60
år av egensinniga motorcyklar
udda hojar Vattenbufflar, wankelmotorer och
udda sportmaskiner. Suzuki har ständigt valt egna och nya vägar. Nu fyller den
välkända japanen 60 år som mc-tillverkare.
Suzukientusiasten Jörgen Gertsson tycker att märket är motorcykelvärldens
Citroën – ett innovativt företag som gått sina egna vägar. Hemma i garaget har
han hela tio motorcyklar med Suzuki-loggan på tanken. Mest är det maskiner från
1970-talet, men även några från decenniet därpå.
– Jag har aldrig ägt
något annat mc-märke. Från början blev jag influerad av min storebror som körde
Suzuki och när min son långt senare köpte motorcykel kan du ju tänka dig vilken
hoj det blev. Det är nog genetiskt nedärvt, skrattar Jörgen Gertsson, som är
distriktsombud för Classic Suzuki Club Scandinavia.
Fabrikens historia började dock inte alls med motorcyklar, utan med
vävstolar. Sådana satte Michio Suzuki igång att tillverka redan 1909. Affärerna
gick bra men efter andra världskriget blev siden en bristvara och produktionen
gick ned, varpå den driftige Suzuki i stället växlade om till jordbruksmaskiner
– samt tvåhjulingar. Den första presenterades i början av 1950-talet och var en
trampcykel med en liten påhängsmotor. I maj 1954 visade företaget upp sin
första riktiga motorcykel, den nätta och stilfulla Colleda som snart byggdes
i en tävlingsversion.
Under det tidiga
1960-talet knöt Suzuki till sig DDR-avhopparen Ernst Degner, en innovativ
tvåtaktsexpert som hade jobbat för östtyska MZ och snabbt fick snurr på
japanernas motorer. Fabriken nådde stora framgångar på tävlingsbanorna och
tillverkade samtidigt sportiga tvåtaktare för vanligt folk, som T20 Super Six
och T500.
– Suzuki har alltid
varit innovativt och hållit sig tekniskt långt framme. T20 Super Six var
sexväxlad och hade separat oljesmörjning medan GT 750 var den första
vätskekylda japanska motorcykeln för gatubruk, berättar Jörgen Gertsson, som
själv äger tre exemplar av den sistnämnda modellen.
På grund av just vätskekylningen fick GT 750 smeknamnet
”vattenbuffeln”. Det var en rejäl trecylindrig tvåtaktare som kom ut på
marknaden 1972 när de flesta andra tillverkare hade gått över till fyrtakt.
Men Suzuki gav sig
inte, fortsatte på sin egen väg och satsade därtill på motorcyklar med
wankelmotorer. Som nästan ingen ville köpa.
Det var bara att
krypa till korset och göra som alla andra. Fast inte riktigt. Sedan 1980-talet
har Suzuki då och då slagit till med nyskapande modeller, som muskelmaskinen
Katana, sporthojen GSX-R 750 och racertourern Hayabusa.
Inför jubileumsåret
presenterade fabriken en ny variant av den smidiga äventyrsmaskinen V-Strom
1000, som utgör en egen liten kategori mittemellan de stora och de mindre i
klassen.
Ganska typiskt
Suzuki.
Skrivet av
ROBERT LAGERSTRÖM
Fakta
| Några av modellerna genom åren
Suzuki
Colleda, från 1954.
Suzuki
T 500, 1967.
Suzuki
GSX 1100 Katana, 1980.
Suzuki
B-King, 2007.
Suzuki
GSX R 1300 Hayabusa, 1999.
Källa SVD 2014.