Den 23-26 januari visade vi
upp Dalsland på MC-mässan i Göteborg
Att visa upp sig i ett nytt
sammanhang och för en ny målgrupp – det var en av tankarna med att Dalsland
skulle delta på MC-mässan. Inom ramen för DTABs MC-projekt marknadsförde vi
förra helgen Dalsland som MC-vänlig destination. Tillsammans med Biker’s Stop
och två turistdestina-tioner från södra Sverige delade vi på en monteryta på 10
x 2 m.
Ett perfekt samarbete som
gav tyngd
I vår monter hade vi stor
kompetens från tre olika områden: Dels fanns här Stefan Albrekt från Biker’s
Stop med sitt helhetstänk och sin kunskap om mc-turism, sedan hade vi med oss
Ronnie Åkerstedt från Visit Trollhättan-Vänersborg som inte bara kan turism
utan även kör MC själv och är mycket engagerad i klubben Trestad Dals MC
Seniorer. DTAB fick stå för Dalslandstänket och komplettera de andra två med
kunskap om bl a landskapets boende- och aktivitetstutbud. Vi gav liksom tyngd
åt varandra och bildade en mycket kunnig helhet.
Målgruppen… eller snarare
målgrupperna
För min del var det ett helt
överväldigande möte med vår nya målgrupp. Snacka om mångfacetterad! Unga
killar, medelålders damer, rock’n roll-snubbar i pensionsåldern, herrar i
kostym och biker-chicks i alla åldrar. Publiken hade en bredd utan dess like.
Men en sak hade alla gemensamt: de gillar motorcyklar och de gillar roliga,
vackra vägar.
Dalsland är helt rätt och välkänt!
Till skillnad från andra
svenska mässor (t ex TUR) verkar MC-mässans besökare känna till Dalsland. Många
fick ett igenkännande leende på läpparna när de passerade vår monter. Så
vackert! Och vilka vägar! – var de kommentarerna vi fick allra mest. Nästan
hela tiden stod det folk framför de kartor som vi hade satt upp och diskuterade
olika turer – många hade redan varit hos oss med MC – och de ville komma fler
gånger. Brudfjällsvägen kände nog nästan alla till som vi pratade med J.
En mycket tacksam målgrupp
Det enda vi gjorde var att
trycka upp en enkel karta med tre turförslag och fyra bra erbjudanden på
boenden där man är medveten om MC-turistens önskemål och behov. Våra
monterbesökare var helt lyriska över att vi hade ansträngt oss, att vi tänkte
på just dem och att vi hade ett speciellt anpassat kartmaterial. Vi fick så
mycket uppmärksamhet och beröm – jag har aldrig varit med om så mycket positiv
feedback på en mässa.
Vi tänker helt rätt
Våra 600 broschyrer tog slut, de 600 Dalslandskartor med. Vi
delade även ut alla 400 ex av vårt särtryck med turförslag och vi lämnade nog
inte ut en enda av dessa 400 blad utan diskussion. Vi frågade och diskuterade,
gav tips och tog emot förslag – närkontakt med en för oss hittills ganska
anonym målgrupp med hjälm på två hjul helt enkelt. Kontentan av alla dessa
samtal och möten är att det vi gör är enormt uppskattat och precis det som
efterfrågas. Till och med vårt tänk att få MC-folket att paddla och fiska är
helt rätt. Många uttryckte en önskan om att stanna längre och kombinera turerna
med andra aktiviteter.